Thursday, March 18, 2010

His first baking session

Semalam aku balik awal gak..

Nak tido plannya...tapi tak de jadinya nak tido...nak buat kek la..

Told adam that we're gonna make a cake..happy betul dia.Terus je aku masuk tesco cheras nak beli butter then nak beli benda2 decoration cake untuk adam tabur-taburkan...dia nak cake strawberry, carik pewarna merah tak de, aku beli je esen strawberry..

On the way back dia buat hal sebab tak jumpa ultraman daia kat tesco tadi, muka monyok..some more aku mmg tak nak belikan dia toys lagi haritu sebab pagi tadi before ke chool dia dah pau babah dia toys 12 hengget...so tak leh lagi. Balik tu dia punya meraung dari parking sampai ke rumah, tarik2 baju aku semua..last2 diam bila aku amek hanger acah nak pukul dia...nak kurung dia dalam bilik gelap la..terus diam. Eh lari topik pulak. No, ni sequence cerita before buat kek nih...

Nak pujuk dia terus je aku keluarkan bahan2 kek..tepung, telur, butter, mixer, scale..panggil dia memula jual mahal, tapi nampak je mixer tu terus senyum balik. Idaman dia nak pegang mixer tu...sebab bila aku buat tart jangan harap dia dapat dekat kitchen area...giler ko nak bagi dekat oven panas tu, dia usik kang mau melecur tangan..

So, sambil aku timbang tepung...dia mix butter ngan gula...suka gile...masuk semua2 benda tu aku pun start bakar...dan dan tu dia amek benda hiasan nak tabur giler tak menyempat anak aku nih...boleh menung depan oven tgk bila kek nak masak. Dah masak memang excited la dia menabur..aku siram white chocolate. Kalau chocolate biasa nanti adam cakap tu kek chocolate bukan strawberry kek.

Inilah rupanya...


biarpun comot tapi rasa sedap yer...dia punya excited sampai tahan mata taknak tido nak tunggu babah balik nak cakap dia buat kek..masa nak potong siap nyanyi happy birthday..hahha..

Next time aku nak buat cookies, boleh la suruh adam join sekali...cookies batter keras sikit, so tak kecah dapur dia kejekan...

2 comments:

Sue said...

excited sungguh abg adam ni. aku pun ada berangan2 nk buat cake sambil damia tlg, tapi kan aku ni tak reti nk buat cake la wehhh... penah buat 15thn dulu tapi bantattt.. sampai skang aku tak buat2 balik. ehhehhe

mazzuana said...

huhuhuhu..trauma la ni ek? ala ko beli yang dalam kotak tinggal nak letak butter ngan telur tu je...mesti jadi punya..pastu baru buat yang kena timbang sendiri..