Tuesday, August 4, 2009

Terkenang kisah dulu..

Semalam aku dok carik barang kat bilik dokumen kat umah. Sekali tu terjumpa sebundle album lama aku...rupanya ada gambar dari aku zaman diploma dampai la ke dah mula keje....Kelakar giler tengok muka aku zaman dolu...ye la masa tu kurus sket (sket ke??banyak ok!) dari skrg...muka cengkung..pipi tersembul..skrg try???? mana pipi ngan dagu pun susah nak beza...nanti aku upload gambar yer..kena scan dulu...scanner pulak aku terinstall bahasa spain...mampus nak faham...

Masa diploma, best giler...masa tu UTM ada program integrasi lagi..meaning that we have to complete our diploma courses dulu then if perform baru naik ke degree...entry straight after SPM..skrg dah tak de...dah bezakan between degree and diploma...diploma skrg kat KL degree kat JB...MAsa tu best giler...roommates aku masa first year ialah Dida-Budak taiping amek Sains Komp. ngan Nana - Budak Tengganu sekelas ngan aku(Kolej Tun Fatimah a.k.a Belian - Blok H4) bilik aku tingkat bawah tepi sekali H4-101...aku ni pulak mana la penah bergaul ngan orang luar (orang negeri luar especially state yang ada dialek sendiri), first time dengar roommates aku tu bercakap aku tak paham...ada sekali si dida mintak biskut, dia cakap nak roti...aku buat bodoh je la..dia nak cakap bibir, dia panggil bibiaq...aku mmg guling2 gelak la...memang macam ayam cakap ngan itik...tu belum lagi problem nak paham bahasa kelantan...aku tak paham tubik tu apa...ada sorang classmates aku ni kebetulan datang blok aku dia cakap bawok tubik seterika tu...aku memang muka blurrrrr giler...last2 aku patah balik masuk bilik buat2 bodo ala-ala aku tak pernah terjumpa classmates aku tu...tapi dah lama-lama tu dah biasa dah....Dok bilik bawah tu sebelah public phone selalu la dengar ayat-ayat cinta, drama air mata, gaduh laki bini....sebab study table aku betul-betul ngadap tingkap kat public phone tu....pastu masa kuliah dok sibuk hafal lagu TumPaSeAyer...lagu kuch-kuch-hota-hai, lagu Koi-Mil-Gaya..pastu berlari-lari balik bilik dari kuliah pasang cd kuchkuchhotahai tu tang yang shah rukh tengah nyanyi ngan kajol kat ladang kuda..perghhh hensem tak hengat.

Masa second year aku dapat dok bilik H02..bilik besar belah tepi...masa ni dok bertiga...rommates aku Myza, Ja and aku la...best giler besar bilik ni, selalu jadik port makan-makan geng kami...masa ni memang jadik hantu CD la...asek beli CD je...aku takde pc lagi second year...so aku beli cd pasang kat pc myza. Pastu masa tu tengah giler handphone...bunyik monotone tu...giler la...pastu baru start teknologi sms, aku ingat lagi digi yang perkenalkan dulu...aku pakai maxis maka tak tau sms lagi....Kalau dengan budak kelas aku memang tak campur sangat, aku balik-balik mesti ngan geng aku...tak de nya nak campur ngan orang lain....pegi JB naik bas 214...pastu bas awam dah takde masuk UTM...kenalah menapak keluar ke tasik kayak yang busuk tu nak naik bas...tapi takpe..jalan ramai-ramai mana rasa...pegi JB pegi Plaza Kotaraya....

Masuk tahun 3, aku dah dapat bilik berdua...rommate aku Shasharena...masa ni final year diploma...shasha roommate aku for 1st semester tu je, second sem dah tukar roommate baru iaitu BFF aku skrg ni Nani Ernie...masa semester 1 tu, aku dah startbaik ngan bebudak kelas...study group...aku lebih banyak bercampur gaul ngan bebudak lelaki and pempuan....masa semester ni jugak aku berjiran selevel selang sebilik ngan arwah Suraya dan senior bernama Sumaisarah...end of this semester kami kena buat final project, masa ni jugak la aku start rapat ngan someone, takyah sebut la, dah kawen beranak pinak dah...bila habis diploma half daripada kelas je yang dapat sambung ke Degree....and teman tapi mesra aku tu pun tak dapat sambung...nani masuk bilik ganti shasha...masa semester ni jugak aku sakit....asal makan jek muntah...berat dari 58kg jadik 49kg sahaja..tulang tersembul sana sini....aku ada masalah makan and masalah dalam perut...kalau puasa berbuka hanyalah dengan sebijik karipap sahaja, pegi klinik doktor cakap aku bulimic! bodo....tapi serius seluar saiz 26 you....hahahha merasa la kurus jap...pastu bila dah okay aku membesar bagai johan...masa ni jugak teringat pegi PARAM (Pasar Ramadhan) dekat ngan tasik kayak tu..tapi best masa ni, sebab QS student tak ramai...maka kami memang rapat.

Masa final year aku dah bawak kereta kancil kaler kelabu, WHM 4484..masa ni memang kejenya makan kat luar je...tak main dah makan kat dalam kampus...wahahha sket-sket pegi Jb, tengok wayang tipu pak guard...gi tengok KL menjerit kat Plaza Pelangi ngan geng-geng budak lelaki...hahahah pastu gi main bowling...gi buat dissertation memang seronok sungguh..masa ni aku duduk kat KTF lagi tapi roommate aku kakak yang dah kawen course town planning...budak town planning memang selalu tak de, lagipun akak tu asal ujung mggu je dia balik KL...dia pulak tinggalkan aku makanan macam-macam...mas ni pun kat bilik aku ada rice cooker, tv segala...memang jadik port makan-makan...selalu masak nasik, lauk kentang goreng campur bawang ngan ikan bilis, sambal sardin..geng aku nani, yah , qillah and zura...masa tu lauk tu pun dah sangat best....ngan geng-geng ni aku rapat sampai la sekarang ni...

Bila teringat balik zaman belajar memang best, suka betul kitorang dok ejek Lecturer...yang Pak Amin ada gaya cakap tersendiri..macam meneran jek...yang prof ghani ngan aaaa....aaaa....aaaa...menganga je...yang encik mail serius masa ngajar takleh orang cakap sikit, nanti kena halau....sapa pakai baju lengan pendek or baju yang lengan panjang tapi badan pendek, kalau jumpa vanbiru pemiliknya encik norizan silalah lari laju-laju jangan toleh belakang, sebab nanti silap-silap ko fail...dia memang allergic tengok pempuan tak tutup aurat ni...aku dulu masa masuk 1st year manapakai tudung, dalam sebulan masuk baru start pakai sebab malas asek kena sound ngan dia je...yang en. k pulak asik nak melucah jek...kalau kelas dia patut 2 jam memang seploh minit je...tu pun dia browse nota slide (masa tu pakai ohp yer..) yg dia dh bukukan (wajib beli yer, kalo tak fail la ko!)..pastu dahhhh....

Kalo nak citer memang tak abis la...tu yang skrg bila tgk student2 aku buat aktiviti teringat kat kawan-kawan masa belajar dulu...cuma aku ni pesen apa tau...malas nak contact kawan2 lama...balik2 kawan aku yang ituuuuuuuu je la...tapi takpe aku happy...

3 comments:

noniey said...

bila teringat kita kutuk2 lect kita dulu, aku selalu terpk.. mesti students kita pun kutuk2 kita jugak kat belakang kan.. huhuhu

mazzuana said...

haha noniey, ha ah...macam mana la student kita dok describe kita kan????

eZa said...

zaman blajo mmg yang paling BEST! ;)