Friday, January 30, 2009

Bandung Trip Part 3

lamanya aku rasa nak abiskan cerita basi aku ni...

Okay pagi hari dimulakan dengan sarapan berupa sandwich..sedappp...Then pak supir jemput pukul 9 pagi...hari ni aktiviti lambat sikit sebab penat jalan semalam kan...

Adam makan megi jek, sebab dia tak makan roti...


So, destinasi pertama ialah Pasar Baru...aku target nak beli telekung, kain, kain , kain, dan kain lagi....hahahhaha. So, jauh jugak la aku rasa perjalanannya...dalam half an hour gitu. Jalan tak macet pepagi nih...sampai Pasar Baru hamek kau, parking dia tinggi gila...ada lapan tingkat, pak spir aku tu naik tingkat 6 baru ada parking...gila pepagi dah penuh parking dia. Masuk je area jual-jual tu aku dah buntu dah ni..banyak beno benda dijual and pasar tu besarrrrr...tak macam pasar khadijak kota bharu tu pun...3x besar dari tu...aku tak round semua...aku tumpu carik telekung, pastu naik ke tingkat beli tekstil pulak.

Ni Bangunan kerajaan Bandung, Gedung Sate


Ni kat parking Pasar Baru


Aku borong 13 pasang telekung as souvenirs and kawan aku kirim...murah jugak la. Kena pandai tawar and banding harga banyak2 kedai. What i did was, aku jalan satu wing kakak aku jalan another wing...we survey harga boleh dikatakan 10 kedai la..then we met at the centre, then decide which shop gave us the best bargain...Aku jumpa satu kedai yang memang murah dan banyak pilihan compared kedai lain. Yang nak menipu pun ada. Aku mintak sulam goyang, dia bagi sulam ayam then she claimed that sulam ayam and sulam goyang benda yang sama. Porahhhhh orang buta pun tau beza dua-dua tu..obviously nak menipu. Beware yer...

Aku beli comforter Manchester United adam, 100% cotton and Kungfu Panda. Material dia sangatlah lembut dan dijamin tak panas. Harga?? RM51 satu set. Murah kan??? Dah beli tu semua..macam mana nak jalan dengan tangan yang penuh???..aku tinggalkan jek kat kedai-kedai yang aku beli tu, diorang bagi bisnes kad diorang, nanti dah abis sopink ko collect la barang2 ko...

Then kitorang pegi bahagian tekstil...walahhhhhhwehhhhh...gilak ooo gilak. Aku bantai beli viscose berapa pasang ek??? 8 pasang aku rasa, chiffon 3 pasang, thai silk buat baju melayu abang ngan adam 5.5 meter..memang murah la...kalau kain linen sulam tu semeter dalam 7-8 ringgit jek...Aku kat sana pilih kain yang dalam cermin jer...huhuhu belagak kemain pulak...yang longgok kat bawah tak pandang tu...pergghhh...keji sungguh. Kalau kain lace nih, lagi la...nak tempah memang sehari jek amek masa. Esok ko boleh amek. Tapi aku tak tempah la sebab mostly kebaya pengantin indonesia yang diorang buat tu...aku ni shapeless, mana lawa pakai kebaya.
Aku belikan kain lace adik ipar aku yang nak kawen kat satu kedai yang eliyana si penyanyi kaki ayam tu beli baju kawen dia. Siap ada gambar lagi tokey kedai tu tunjuk...tapi serius...murah...lace dia dari yang lip lap sampai yang biasa semua ada...Okay...dah abis sopink situ, aku terus naik kat parking....tak larat dah nak bawak. Kitorang plan, nanti balik tengok apa yang tak cukup esok satu round lagi pusing.

Keluar pasar baru kitorang ajak pak supir pegi Cihampelas Walk. Kat sini boleh di recognize dengan patung-patung superhero yang besar macam giant kat kiri kanan jalan. Tapi tempat ni tak best. Macam petaling street gitu. Panas and sesak. Ko jalan beriringan dengan traffic..Tapi kat situ ada CimpWalk..satu sopink mall yang agak moden la. Ada Jco..tapi aku tak sempat singgah sebab abang dah jeling aku sebabnya si adam buat hal kat sini. Aku sempat beli puting Pigeon adam. Kalau kat KL harga RM8.90, tapi kat sini nak tau??? RM4++ sahaja. And one more thing...stroller chicco yang harga kat KL ni RM1K tu kat sana nak tau berapa???? RP1,500,000++...paling mahal dalam 2juta jek...convert duit kita yang sejuta dalam 450 jek..sib baik adam dah ada 2 sroller and his grown up..kalau tak???? hahahhaha lu pikirlah sendiri...Adam dah ngamuk2 nak ball...aku terpaksa beli satu ball berharga Rp99 ribu bersamaan RM30...ahhhh benci betul...tapi bol atu tertinggal kat homestay...

Me and Adam at Superhero Outlet, Cihampelas Walk


Keluar dari cihampelas, kitorang nak pegi Rumah Mode balik...hahah sambung sopink kat sana pulak....keluar dari Rumah Mode pegi Heritage and Cascade sebab nak tukar seluar yang beli semalam, ada minor defect. Smpat jugak aku sambung beli baju adam kat heritage nih. Kitorang tak ke seberang jalan heritage tu pun, ada outlet nama dia Stamp..macam menarik tap tak larat dah. Keluar heritage pak supir ajak pegi Terminal Tas. Kat sini tas tangan or handbag dia KUALITAS UTAMA..which means...immitate beb..IMMITATION..FAKE...kecuali GUESS..yang lain smeua china made or ciplak...Kalau bagasi pulak, yang brand samsonite mmg original la, yang lain nan ado...aku beli luggage kcik untuk adam, dalam RM50..boleh la...hati meronta nak beli beg laptop samsonite...cantik betul...tapi terhalang sebab aku rasa nampak cam kembung bila letak wayar2 laptop semua..tak de poket beg tu...selamat duit haku...
Keluar terminal tas, memasing dah kemaruk nak makan...tadi makan tengah hari jek pukul berapa kan..dalam kul 1 camtu..maka Pak supir bawak pegi Restoran Dapurku...ada live band kat sini...makanan Padang...Ada satu jus nama dia Jus Ronggeng..campuran Mangga, Nenas ngan Stroberi...kakak aku minum dia cakap sedap...aku minum air biasa-biasa jek...abis makan balik la...Singgah McD belikan adam bubur ayam...bapak murah...hahah bubur ayam yang small harganya Rp5,500 bersamaan berapa tu..dalam 2 hengget jek...tapi bubur dia pekat la...tak soupy macam sini...adam belasah jek..aku tak lalu...

Ni kat Rumah Mode


Ni Kat Restoran Dapurku


So, hari ketiga dipenuhi dengan acara sopink sahaja...sampai sakit kaki aku. Aku dah prepare awal-awal dah untuk elak tapak kai aku sakit...aku pakai seliparr jek...yes selipar...dari KL aku pakai tu..tak bawak kasut extra pun..aku belsah pakai tu senang nak lari or jalan cepat...aku rekomen korang tak yah la nak pakai kasut tinggi or yang menyeksa kaki walaupun cantik...better pakai flats...



Ok, sekian hari ketiga.

No comments: