Monday, January 26, 2009

Bandung Trip

Ready untuk memuntahkan diri anda dengan gambar2 yang berlambak-lambak..Ni baru episod 1

Day 1 - Aku memulakan perjalanan dari umah mak sebab nak tingalkan kereta untuk adik aku repair. Dari Cheras kitorang (me, hubby and my sister anddddd en.adam)naik teksi. Before that aku ngan abang gi umah ma (my MIL) nak amek kamera satu lagi..kitorang sampai cheras pukul 12 then teksi yang di kol pun sampai. Dari Cheras ke KL Sentral amek masa 15 minit camtula..kena RM13..barang banyak ko..dalam beg ada beg..heheheh..So, boleh kitorang terkial-kial carik terminal bas ke LCTT...almaklumla tak penah naik bas ke lctt, kali ni pegi hari keje kan?? so tak de orang sudi nak hantar kitorang ke lctt nun...carik-punya carik jumpa dah..terus jek naik bas yang akan jalan pukul 1.30...sampai lctt dalam 2.30 camtu..just nice untuk check in..ramai gilos..Dah check in rush beli makanan pulak. Makan McD jek...masa nak masuk gate kan, aku kan bawak stroller adam, stroller kan nak kena tag dulu baru boleh pass gate, dahtu passport ngan boarding pass semua kat aku, stroller kat abang. Kat gate punya la ramai umat manusia, orang air asia kat gate tu terus jek tarik abang untuk tag, dah dia tarik abang aku kenalah stop sebab kang tak lepas pulak laki aku nak masuk passport dia kat aku..aku tunggu la tepi dengan mendokong adam and backpack di belakang...berat nak mampos apa la yang aku isi sampai berat camnih. Aku rasa dah tepi giler dah aku tunggu, staff air asia tu pulak terkial-kial nak tag stroller. Boleh makcik (aku nak panggil da makcik jugaka walaupun muda sebab kureng sket perangai dia)imigresen tu jerkah aku tanya "Ha yang ni buat apa lagi tercegat kat situ??..nak masuk jalan la!" kasar nak mampos...aku jawab balik yang aku tunggu stroller, and husband, passport kat aku...boleh dia tengking aku...seriously yang ni memang kategori tengking la, dia cakap "Kalau tak dak passport camana dia tag??" hahhhhh...hangin dah aku ni, main tengking-tengking pulak..aku jawab "Oi..cakap baik sikit la, jangan nak tengking-tengking je..kurang ajar..dah orang tu tarik (sambil pointing kat staf AA tu)saya biar je la, cakap la baik sket.." Terus jek dia diam, cakap bebaik pulak...aku memang membebel la sambil bagi kat dia boarding pass tu aku sempat la cakap "Kak, cakap baik sikit, awak keje ngan pelancong, jangan main nak marah sesuka hati jek"...Spoil mood aku jap. Tapi pastu dah hokey...

Flight lambat (stadard AA kan???). patutnya pukul 3.40 ptg dah boarding dah...tapi dekat pukul 4.30 baru take off...flight tak enjoy langsung, sempit nak mampos (tak penah aku naik flight AA yang sempit camtu), lutut berlaga ngan seat depan kau tu..dah u flight FULL, bloody full..ngan indon memenuhi 3/4 dari flight tu...sebelah aku makcik ndon sorang ni...nak gelak pulak aku bila take off tu dia pejam mata dia rapat-rapat pastu segala ayat aku rasa dia baca, bila nampak aircraft tu kona sket, dia menggelabah berpaut pasa seat depan...sian aku tengok...tu 2nd time dia naik kapal terbang dia kata...aku kena buat charity isikan borang masuk ke indonesia dia..
Sampai je kat airport dia adam behave very well, dok dalam stroller jek sebab orang ramai sangat. Dalam flight tadi dia ngamuk sebab sempit ngan rimas tak leh nak bebas sesuka hati dia..aku gelak gila kat airport dia..bukan apa baggage conveyor dia pendek giler, rasa dalam 2 meter jek..ko boleh nampak attendent beg tu masukkan beg kat luar dinding ko amek kat dalam tu..huahhahahha..cokia giler la..

Beg kakak aku lambat giler, last sekali..pak supir dah hangkat setinggi-tingginya nama kakak aku, lelama aku suruh dia keluqar dulu jumpa pak supir tu cakap lambat sket....kitorang amek pak supir yang attach dengan home stay tu punya tokey..ok la..naik van kecik macam Perodua Rusa tu tapi suzuki..

Jalan di bandung tak macet (traffic jem) time tu, maybe hari dah makin gelap so tak bz sangat..tapi sesak aku tengok dikiri ngan kanan jalan...padat semacam..kitorang ajak pak supir gi makan malam dulu, sebab tak leh nak keluar nanti..so pegi rumah Tubagus tu dulu, letak beg then baru keluar dinner. The Home Stay was great, ada 1 master bed room, satu bilik ada 3 katil single, ada small kitchen and bilik air.

This is the Home Stay..Rumah Tubagus, Jalan Dago




Malam tu kitorang makan kat Dapur Sangkuriang (famous eating outlet for tourist)..kitorang order nasik putih, sup ikan merah (the special menu at the resturant), hot plate seafood kangkung, cumi (sotong ye) goreng tepung, ikan gourame masam manis...sedap betul..kat sini makan kat hut ala-ala kampung, kalau ko nak minum air kosong, ada dalam labu sayung kat dalam pondok tu..sejuk giler air tu...boleh laki aku ngan kawan akak aku buat air tu, air basuh tangan, sekali datang waiter tu cakap, pak itu air minumnya...hahhahah gelak giler babeng aku ngan kakak aku...air basuh tangan dia sejuk nak mam...macam basuh ngan air ais...Makanan malam tu harganya Rp1,300,000 dalam RM100 duit kita. Puas hati la makanan dia.

Ni kitorang dalam hut kat Restoran Dapur Sangkuriang



Pak Supir kitorang tu malu-malu jek nak masuk makan sekali bila kitorang ajak, dia kata dia selalu dah bawak tourist makan kat sini, tapi ini first time makan kat dalam restaurant tu..kesian betul kitorang dengar. But he food was superb. I recommend to all of you yang akan visit ke bandung.

habis makan, kitorang pun nak balik. Tapi kawan kakak aku sebok nak tengok jajan kat luar restaurant tu. Dah datang pulak segerombolan penjual-penjual souvenir yang ala-ala paksa gitu. tapi kitorang kebal sket malam tu, berjaya tak beli apa-apa.Balik mandi pastu tido.

Nak tido ni adam buat hal pulak. Dia tak nak tido atas katil,dia sibuk jerit-jerit kat babah dia suruh tido bawah..last-last laki aku tarik selimut ngan bantal dia tidokan kat bawah then dah lelap baru bawak naik atas katil. Ye la kat umah dia mana nak sangat tido kat atas katil, dia nak tido bawah depan TV....

Ok, sekian cerita hari pertama.

No comments: