Tuesday, October 28, 2008

Kenduri Adik Iparku

Tak de gambar yer tuan-tuan dan puan-puan...FYI kamera aku tertinggal kat umah mak su abang and been brought back by my SIL, semalam abang lupa ambik...so, sesi mari mendengar cerita je la yer..

Aku balik Batu Gajah hari jumaat. Keluar umah pukul 8.30, sampai uitm pukul 9.15 camtu, terus fingerflex and challoooohhh...petang aku tak flex out, anggap je la aku lupa...lepas flex in aku terus chow pegi sarapan ngan abang & adam..makan nasik lemak, roti canai & milo aisss...sedapnya...singgah kedai stationary beli double tape & loytape terus gerak...sampai batu gajah pukul 1.40 camtu...kitorang tak ke umah Opah in Ayer Tawar coz semua berkumpul kat umah mak su...dekat sket nak ke ipoh...sampai sana terus punggah barang..

Adam ala-ala jakun tengok porch keta luas terbentang...tak nak masuk ko...dia nak main ball kat luar jek...aku tutp front gate and let him free...so, tunggu in-laws sampai baru start keje menggubah hantaran..

Aku bawak bunga dan barang yang belum digubah lagi..sebab kalau gubah siap-siap dari KL mau tah rupa apa bila sampai nanti...so, lepas je in-laws aku sampai mulakan aktiviti menggubah...sederhana jek hantarannya..tak de vass mana pun..ala-kadar kata orang...menurut tuan pengantin, pengantin pempuannya tempah gubahan hantaran sampai RM1000 upah ko..nakkkkk sangat aku tengo how vazz and meveles nya rupa hantaran itu...lantakkan dia, orang kaya ye tak..yang penting aku dah jalankan tanggungjawab aku...

Habis menggubah, gosok baju pulak..tapi aik ipar aku sangat rajin untuk tolong gosokkan baju semua orang...then siap-siap sebab dah pukul 5.3ptg...nak bertolak untuk majlis nikah pukul 6.30....siap-siap semua sharp 6.30 kami bertolak ke Manjoi untuk nikah...

Sampai Manjoi, ujan renyai-renyai....tok kadi pun dah sampai then mula bagi ceramah...pucat lesi aku tengok muka adik ipar aku yang pengantin tu..hahhahahah setengah jam ko tok kadi berkhutbah..lenguh kaki pengantin pempuan dok bersimpuh..alhamdulillah sekali lafaz jek sah dah jadik laki orang adik ipar aku tu...then batal air sembahyang ngan gelang then bagi mas kahwin..pastu apa lagi..makan la...sedap betul la lauk kenduri nikah dia...makcik..nak resepi boleh??

Lepas makan ingat nak chow dah, sekali ada adat apa ntah, family member kena inaikan pengantin lelaki and then pengantin pempuan...pastu mesti cukup berapa orang ntah baru lengkap adat tu...my MIL ni bukan orang kuat adat punya...member punyalah resah gelisah tak tentu arah nak balik dah...ye la masa tu dah dekat kul 10.30..adam pulak jakun nengok angsa ngan nak main buai...renyai-renyai pun dia balun main buai...

Ni nak cerita sket...masa orang tengah syok berkhutbah ni...si Adam boleh pulak tetiba gi on suis TV pastu nari-nari kebetulan keluar lagu tema TV3...dah aku tutup TV, dia menggeletis nak lepas nak gi godam hantaran pulak...last-last aku kelaur jek..tengok akad dari luar je la...Aku tengok gak hantaran pempuan, tang mana yang seribu nya tu...aku buat kesimpulan cina tukang buat tu memang untung gila-gila la..tapi lantaklah bukan duit aku...

Esok pukul 12.30 kitorang dah bertolak ke Dewan Bulan Sabit, Jalan Stadium Ipoh...ingatkan rombongan dah lambat sekali tu kul 1.30 sharp kitorang sampai pengantin kat kedai lagi tengah bersiap...haiyaaa.....sib baik port parking cantik..reduppp jek...ngan adam yang berebut air sirap, nak berlari la...buat aksi nak terjun longkang la...penat babah dia..aku tak leh dokong sangat sebab takut kain chiffon baju aku tu terkait zip zap sandal adam..hahahah baiknya alasan..ye la kang tertarik dah cacat baju mahal aku..kang sian abang kena beli lain pulak untuk aku..ye tak bang???

Sampai jek pengantin terus berarak, aku dapat priority naik keta tunggu depan dewan terus sebab ada anak kecik and jadik driver opah...opah tak larat nak jalan jauh dah...bestttttt orang lain berpanas, aku dok dalam aircond...

Masa kat dewan nih, lepas berarak, pengantin makan dulu baru sanding (first time okeh tgk pengantin makan dulu baru sanding)...bebudak dapat lolipop tau...adam ni kalau makan benda manis dia terus jadik hyper..memang hyper sungguh...dia lari satu dewan (jalan tak main okeh..aku kejar sini dia patah balik lari arah lain...seb baik dia tak naik pentas sanding sekali ngan pak ngah dia...tu pun dah separuh tangga pentas tu dia naik..sib baik aku perasan...boleh dia lari-lari macam kena kejar hantu, pastu dengar muzik dia stop menari-nari...habis muzik dia lari balik...penat nya aku ya allahhhhh.....habis tepungtawar, tangkap gambar semua kitorang pun nak balik la..aku cepat jek keluar dari dewan tu seabb tak tahan perangai adam...lagi lama lagi panassss aku..

Balik dari kenduri pukul 3.30...aku dah siap-siap kemas barang nak balik KL petang tu jugak, by 5.30 kitorang bertolak pulang ke KL..Adam tido after 5 minutes bertolak and sammmmmpai esok pagi..pukul 6.45 dia dah bangun suruh bukak TV..

Sekianla sajer short trip aku nih....penat. Balik kena basuh baju banyak....

Gambo ada nanti aku upload yer..maybe sekali ngan post kenduri belah lelaki hari sabtu nih kot...jemput-jemput kengkawan semua...meh datang ke Klang Gate...

2 comments:

Anonymous said...

ada ade dpt kad jemputan..
xtau sape bg, tp jiran yg pas kat aku

mazzuana said...

oooo ye ke? meh aa datang...