Monday, March 10, 2008

I'm in dilemma....

Aku rasa masalah ni tak seberat mana..tapi it's more on me who never trust anyone else except my own mum & siblings...My second sister got new job offer(after being a "penganggur" for about 5 years)at Maybank as Customer Service Executive. It's a terrific offer and they're willing to pay her a very good sum with a very attractive fringe benefit. So, i said to her u must accept the offer & it is not easy to secure a job from Maybank.

Tapi masalahnyer anak bujangku itu...sapa nak jaga...coz all this while my sister yang took care of him. My other sister yang ada anak kecik baya Adam + 2 lagi anaknyer itu tak larat la pulak nak jaga bebudak yang ramai..ye la anak dia je 3, baby satu, toddler 1, dah sekolah darjah 3 satu...tambah pulak anak adik aku pun dia yang jaga of course la dia tak menang tangan kan..dengan nak hantar anak dia gi sekolah lagi...Adam pulak very2 active and naughty sket...memangla jaga kat umah parents aku, but with my father which is not very well lately (asthmatic + heart coronary) and my mom yang baru recover from stroke, tak boleh la aku nak harapkan diorang pulak yang nak tolong my sister tu...kalau ada kakak aku yang dapat keje tu memang lega la sikit...

Nak tak nak after a long discussing session with my hubby, we decided that my MIL will take over taking care of Adam...ini la masalahnyer...ever since aku preggy dulu aku mmg tak nak my MIL yang jaga..bukan kata dia tak bagus jaga budak kecik, in fact dia mmg jaga anak orang..dah ramai yang dia jaga & semua membesar dengan elok...tapi aku ni je yang macam "tak sepenuh hati" rela bagi anakku itu dijaga oleh my MIL...rasa nak nangis masa aku cakap kat mak aku " tak pe la kalau kak zura dapat keje, orang hantar Adam gi umah mak Rais"..memang dah nak menitis air mata aku ni...

My father pulak, masa on the way gi pasar last Saturday, he said that "Bukan ayah tak sayang kat Adam, kalau ko nak hantar gi orang lain jaga, biar ayah merangkak sekalipun ayah tak kan bagi Adam orang lain jaga...tapi sebab tok ngan wan Adam sendiri takkan ayah tak bagi pulak..cucu diorang jugak" but that statement made me cry once again..my father willing to let go Adam to my MIL but with one condition Saturday & Sunday Adam wajib dok umah Atok...Adam mmg manja sangat2 ngan my father..sebab dari Adam merah my father yang beria-ia jaga compared to my mom..masa pantang dulu Adam nangis sikit dia dah meluru masuk bilik aku amek Adam...aku sedihhhh sangat, sambil taip blog ni pun rasa nak menangis...

So, aku tak fair pulak kalau tak bagi kakak aku keje just sebab Adam kan....and it is very selfish of me if i do so...tapi tu la..my MIL skrg ni ada dua orang budak yang dia jaga, sorang umur 2 tahun sorang lagi 3 tahun..Nak hantar nursery aku tak percaya pulak sebab anak aku nakal sangat (bagi aku la)+ pulak dia suka "mengemas"..kalau tok nenek sendiri jaga aku percaya la..ye la cucu diorang jugak..takkan nak buat apa-apa yang tak baik kot...At first we decided untuk amek maid letak kat umah my mom while we were out to work..tapi my mom ni macam rimas pulak ada orang luar dalam umah dia..tak bebas dia kata..dah tu camana?????

Semalam try bagi my MIL jaga Adam, tidokan dia, mandikan dia, main-main ngan dia, basuh berak Adam semua la...and Adam ok je...tapi aku tak tau la nak describe camana feeling aku ni...sampai hari ni aku macam tak rela jer...Last Saturday my hubby said "Hari Isnin kita start bagi Ma (my MIL) jaga Adam"...aku cakap apa tau" Hah??? That soon??? Hari Jumaat la.."..tapi aku harap hari Jumaat tu takkan kunjung tiba sebab aku TAK NAKKKKKKKKK..........

No comments: