Thursday, March 17, 2011

Mengeluh kejap

pasal harga rumah sekarang...aku memang rajin tengok2 iklan rumah untuk dijual. Especially area shah alam. tapi takut betulla tengok harganya...aritu berkenan tengok umah kat bukit bandaraya. Boleh tahan la harganya. Kalau loan government ngap ngap jugak la nak membayar. Kalau bank biasa aku tak mampu kot.

Aku selalu gak terpikir let say sebijik umah teres 2 tingkat kat shah alam ni RM400K. Bila ko dah cukup duit (loan plus duit downpayment plus duit renovation)harga rumah dah jadi average Rm700K...and bila dah ada duit 700K jadi 1 juta...so bila masa nak dapat beli?

Apa-apapun alhamdulillah aku dah ada rumah sendiri walaupun rumah apartment je. Yang jadi susah jauh la dari tempat keje aku sekarang dan insya allah sampai pencen nanti(kalau tak berpindah kampus lain la). Rumah sekarang ni aku beli sebab dekat ngan tempat keje aku dulu. Harga memang dah naik hampir 50% dari harga beli. Permintaan memang tinggi la umah kat situ. Kalo jual insya allah dalam masa 3 bulan dapat buyer. Tapi aku sayang umah tu. Hasil titik peluh kami laki bini woooooo....walaupun berhutang lagi ngan bank. hehehehe

Kalau jual rumah tu duit dalam tangan memanglah banyak tapi rumah tu aku nak jadikan aset. Kalau tak jual umah tu habis pulak kena korek simpanan nak buat deposit umah baru and memang takde la nak menyimpan banyak dah sebab nak kena bayar loan umah baru yang dah tentunya mahalllllll.....

Tapinya nak sedapkan ati laki aku cakap takyah beli umah lain, dok je sini lagipun nak gi sambung belaja 3 tahun jarang berulang ke shah alam. So, tempat belajar lebih dekat ngan ampang. betul gak.....so i have to shut down my interest in house hunting for the next 3 years. Nanti lagi 3 tahun duit and kelayakan loan dah naik, harga rumah pun lagi naik....nampak gayanya memang dok atas kayangan je la aku..tak rasa nak berumah ada tanah...huhuhuhu..sedih!

3 comments:

Unknown said...

rumah mahai pun bukan sekadar di KL, sampai ke penang.. kami cabut2 bulu masa nak bayar haritu.. nasib kita la.. depa taruk harga rumah macam mamak kira lauk nasi kandar.

mazzuana said...

penang pun harga rumah ridiculous...takpe la at least kita dah ada asset even rumah kecik pun (ayat nak sedapkan ati sendiri)

yurn said...

mazz, ko try tengok2 area alam damai cheras ada aritu aku tertengok (tak ingat katne online kut) cam ok la 270k++. for that area biasanya leh cecah 400k. tapi atas tangan and mebi owner dia ada prob nak jual cepat2..