Monday, February 7, 2011

Confirmed

Aku sah menghidap HYPOTHYROID

kelenjar ada tapi gagal mengeluarkan hormon thyroid untuk digunakan dalam badan. Selalunya hypothyroid ni melibatkan metabolisma badan secara tak langsungnya. meaning that kalau rendah hormon thyroid dalam badan metabolisme ko rendah la...

That's why aku bersenam bagai nak gila nak kurus pun tak kurus-kurus...and ada banyak lagi benda yang boleh jadi kalau kurang hormon thyroid T3 dan T4 ni...paling ketara kat aku ialah :

*PELUPA tahap gaban..so kalau lepas ni aku lupa sila maafkan aku. Don't blame me, blame the hormones.

*TAPAK TANGAN IS PALE AND YELLOWISH - jangan ingat jaundice plak...iodin punya hal la ni...

*I CAN BEND MY FINGER UP TO 90 DEGREES - ok try sekarang..letak your palm on a flat surface than try to bend your finger 90 degrees....ada org boleh ada yang tak boleh

*EASILY GET EMOTIONAL - oooo yang ni aku ingat memang perangai sejak azali...aku memang cepat terasa hati, senang nak mengalirkan air mata, marah tak tentu hala..emosi tak stabil la senang cakap. Aku ingatkan aku mmg mewarisi panas baran bapak aku...

*PERIOD TAK BETUL - orang yang normal cycle ialah makin ke depan ke depan..which is bulan ni ko period 5hb, bulan depan sama ada 5hb jugak atau awal lagi...tapi aku???? bulan ni 5hb bulan depan 10 atau 13hb..sebab tu EDD adam dulu tak betul...

*SAKIT BELAKANG - not specifically kat tulang punggung je...aku ni sakit kat tulang belikat sampai tak taun ak describe sakit camana...kengkadang rasa kat bahu tu macam ada hantu bertenggek (ok sila imagine ju-on). Bila hypothyroid ni semua zat dan vitamin yang ko makan macam makan saja je la...makan kenyang tapi zat tak de...junk food gitu. tu yang tulang belulang sakit semua.

*BERAT BADAN NAIK NAIK NAIK DAN NAIK LAGIIII....- dietla macam mana pun, turun memang turun pastu naik balik...diet pills sampai supplement abih aku telan tak de effect gak..i like the statement yang doktor tu bagi...you jgn bersenam joging bagai nak rak ye..brisk walking saja...nanti badan takleh coupe you jatuh or heart attack pulak...yeay takyah exercise...

*MUKA SEMBAB TAPI NO EYEBAG - sebab body retention out. Bukan je muka, tapi badan pun tau...badan aku cam span kalau picit tau....mata cam panda tapi takde eyebag. Doktor takut nak draw blood sebab tangan montel sangat, macam tak nampak vein. Tapi tembam bukan sebarang tembam tau...tulang besi urat dawaiii..of course nampak vein i...

*BODY BLOAT - doktor sangat surprise dengan berat aku...bukannya surprise sebab berat sangat :P tapi dia kata berat aku sepatutnya lebih lagi dari yang betul ni sebab badan aku gem*k tapi ringan....oooh nak jugak perkataan ringan di situ.

*GET COLD EASILY - orang peluh-peluh takpun rilek je, yang aku ni tapak tangan, tapak kaki ngan idung rasa dah beku dah...tetiba rasa macam amfibia..

*RABUN ESPECIALLY MALAM AND SILAU - ye memalam aku susah nak drive, pakai spek pun tak membantu baik aku campak je spek tu dari bersangkut kat idung yang tak berapa nak ada batang idung ni...lampu keta semua nampak pecah..

*MATA TUTUP BUT FIKIRAN TAK - Secara zahirnya mata tutup macam orang tido, tapi tau tak betapa seksanya aku nak tido sebenar-benarnya dengan fikiran is 100% shut down..sebab tu aku senang je bangun 2-3 pagi duduk kemas rumah, baca novel semua sebab aku ni macam tido-tido ayam.

*BIG BABY - masa bersalin adam adalah baby terberat haritu...so jangan la overexcited bila baby ko mempunyai berat yang "sihat"....

Ada banyak lagi symptoms yang ada kat aku, tapi tak hengat la....once again, don't blame me, blame the hormones ok...kalau tak treat memang lama-lama umur 31 tapi peluapa macam orang umur 50 tahun....nanti kedut pun cepat datang...

Ubatnya aku kena consume Thyroid T3:T4 which is artificial hormones yang bila di makan akan menghasilkan hormon T3:T4 seperti semulajadi yang patutnya keluar dari your thyroid gland. Telanlah ubat tu sampai akhir nyawa.

Pasal pregnant, dah jadi macam ni, doktor pun tak cakap tak leh pregnant lagi. Dia tak kata tak boleh. Just fikirlah sendiri sebab hypothyroid ni aku boleh inherit kat anak melalui mengandung je. kalau anak lelaki, kekurangan ni akan stop kat anak tu je tak leh jangkit kat cucu aku nanti sebab lelaki tak leh mengandung UNLESS bini anak aku tu ada hypothyroid gak. Kalau anak pempuan, akan turunkan kat anak dia pulak nanti.So, aku n rais amek keputusan cukuplah dengan Adam seorang. Tumpukan untuk rawatan aku n dia n rais.

Sekarang ni, aku dah consume sebiji capsule T3:T4 tu...effectnya setakat ni aku tak selera nak makan..adakah cahaya untuk urus masih ada untuk aku? ceh..itu pulak yang di target...

oklah..aku kensel class harini sebab nak prepare dokumen untuk interview dengan pihak scholarship esok.

Chowsss...assalamualaikum

***********************************************************************************

ok update on the symptoms...aku rasa lebih baik aku listkan sikit2 supaya readers boleh pre-diagnosed diri sendiri then g jumpa doktor untuk kepastian....aku tak listkan semua before this sebab tak ingat....duduk diam-diam then teringat aku update la..

so...

*RAMBUT GUGUR (MACAM LEPAS BERSALIN) - Rambut aku lebat...jadik tak lebat sangat dah. Seingat aku getting worst starting from last year...kalau sikat rambut tu tak main sikit2 ok..aku penah kira sekali sikat 10-15 helai..time mandi baru usap rambut pun 7-8 helai for sure dalam tangan

*SAKIT KEPALA - bukan macam migrain, kalau migrain a part of your head memang sakit but before attack tu akan nampak ada colourful spots..or sometimes black spots. Untuk symptom hypothyroid tak de signal colourful spots tu pun...sakittttt je kepala. Tapi yang ni sakit macam kena cucuk2 ngan paku then merebak sakit mencucuk berdenyut satu kepala...and sakit bukan hari2 kat tempat yang sama, harini belah kiri, esok belah kanan, lusa kat bahagian depan..

*LETIH YANG SANGAT2 LETIH - letih yang ko tak buat apa-apa pun tapi letih macam baru balik marathon. Letih yang tak boleh nak gambarkan dengan kata-kata la...kalau kat opis ni aku rasa aku dah macam beruang kutub dah...berselubung denagn shawl pastu nak melingkar kat atas sejadah nak tidooooooo je. kat rumah melepek tak leh buat apa, kalau masak, lipat kain or basuh kain macam buruh paksa je muka aku okeh...

*STRESS KENGKADANG RASA MACAM NAK TERJUN BANGUNAN - serius ok...aku tau memang tak elok la orang islam fikir nak terjun bangunan ok..tapi bila perasaan stress yang melampau tu merasuk diri memacam boleh jadi...tapi ini symptom badan ko low cortisol..cortisol ni pun ada kaitan ngan thyroid. Macam aku, check darah cortisol level tinggi so aku boleh hadap stress dan buat keje macam biasa

ok setakat ni aku ingat yang tu je..

And one more thing...kalau hypothyroid ada makanan yang tak boleh makan as any kacang, family of cabbage (broccoli, cauliflower, round cabbage, kobis panjang and brussel sprouts), Soya (tempe, tauhu, air soya)...adam la kesian, dia tak makan sayur tapi hantu soya ok....sweets pun kena kurangkan kalau kat budak sebab nanti sugar rush takut dia tak terkawal diri.

4 comments:

Azury said...

innalillah... besar dugaan kau mazz. Semoga diringankan segala kesusahan. Tapi mana nak sangka kan? Btw, mcmana kau find out?

mazzuana said...

aku g klinik nak bawak hubby check infection kat muka, dr tu tgk adam ngan aku..terus dia suruh duduk n explain semua...buat blood test to confirm and there you go...mula makan ubat harini..benda nak jadi sekelip mata je.

ANAKIRANA said...

sabar mazz...Allah bg ujian utk org yg mampu ..
ko baca buku "la tahzan " (jgn bersedih) utk kuatkan smgt

Sue said...

kalau kau tak g klinik bwk hubby tu sure ko takkan tau kan? itu Allah nak bagi peluang utk ko ngan adam jadi lebih sihat tu mazz. nway jgn susah2 hati. pasal pregnant, jgn risau. at least ko dah ada adam! take care