Monday, December 1, 2008

Deco bersama Rais...

Ni keroje laki haku...dia sibuk nak mendecorate umah...aku layankan aje..

Memula...kita tukar cat umah dulu..previously was Magenta and Yeloow...now we change it to Green and Grey...aku tak pilih kaler grey tu coz to me it's kind of somber colour...tapi husband ku mau juga itu kaler..maka lantaklah...terjah je..sekarang baru dapat cat sikit kaler ijau...kaler grey a.k.a silver tu blom cat lagi...

And then...tukar pintu...actually ni hajat aku...aku mmg nak sangat pintu nih masa memula pindah lagi...survey punya survey at that time harga dia RM800 to Rm900 la...tapi masa tu ngan nak beranak lagi (aku pindah umah Ampang tu masa adam 4 bulan dalam perot)..banyak nak pakai duit..so buat yang mana boleh je la..pastu bila ada rezeki sikit nih dapatlah pintu idaman aku tu..memula nak buat kaler putih, but according to the SA, white colour in long term akan ada crack between the joints..terus aku cancel...tukar ke kaler walnut..harga overall RM1100..lepas bodek punya bodek dapat la harga tu..termurah dari semua supplier yang aku dah pergi tanya..kayu nyatoh...aku bukan nak show off tau, tapi boleh jadik panduan korang-korang nanti di masa akan datang...berguna juga knowledge yang aku supply ni nanti...banyak jenis kayu pintu nih...kalau nak yang murah lagi ringan dan lagi berhabuk surface dia..the best is nyatoh or jati...



Pastu kitotang carik wall deco pulak. Yang ni berbentuk panel palette yang ada ukiran or bunga-bungaan tu..yang selalu orang letak kat dinding landscape...carik punya carik dapt kat satu nursery cum landscape material supplier kat Melawati..harga murah jek..yang rectangular tu harga dia RM110...yang empat segi tu harga dia Rm50...bodek sket bangla tu dapat la murah 20 hengget..heheheh...benda tu disangkut kat luar kat area shoe cabinet...Maafla yer..gambo ada sket gelap..aku malas nak touch up..




last but not least, setelah kakak aku dapat umah dia sendiri, bilik no 2 tu jadikla bilik adam...so sekarang ni kitorang bertiga tido dalam bilik tu as a training for adam to sleep on his own...tapi blom beli katil lemari bagai lagi..tinggal tu je yang belom beli...ingat nak gi carik kat satu kedai perabit untuk kanak-kanak nih..kat Jalan klang lama...mungkin weekend nih, ye la weekend lepas aku tak de kan...lepas tu, lengkaplah umah kami...

Dapur tak leh nak kacau la, sebab dapur aku sangatlah kecik..nak buat kabinet pun susah sebab banyak opening...just tukat kaler jek..yang lain minor touch up...2009 ni makanya "berumah baru" lah kami...hikhikhik...tak perlu beratus-ratus ribu yer puan puan menginvest duit beli umah baru..hahahah..statement keji orang tak puas ati tak dapat umah baru + besar......

2 comments:

noniey said...

bila tengok2, cantik gak combination kaler hijau n purple tu kan. aku ni bila lah nak ada rumah sendri nih..huhuhu. tengok orang punyer je lah

Anonymous said...

hi maz, hopefully ko ingat aku lagi.. yes2 nyatoh is the bestt!.. eh bagus tau buh info pasal umah kat web. senang org nk surf!!. punye susah nk surf web kita yg ada info pasal umah ada harga lagi bagus. leh jadi panduan. aku pun tingin nk tukar cat umah tapi takde budget lagi... mine will be next..